May 5, 2007

Lain dari yg lain!

(Sangkut lagi nak update hmmmmmm)



Petang Khamis yang baru berlalu, dapat call dari sorang kakak, k.ehsan,

K.Ehsan : "nak datang rumah k.ehsan, makan-makan?" 

Me  :"Makan-makan untuk apa?"

K.Ehsan: "Saja..akak buat jamuan, tapi pompuan saja, datanglah kul 12 - 2pm"

Me :  "Lambat sikit, sebab ada meeting"



Klik!



Jadi kelmarin lepas meeting, saya pergilah rumah K.Ehsan.  Dah lambat sampai, dekat 1.30 rasanya baru sampai.  Oh! majlis harilahir rupanya... majlis jubli emas kata k.ehsan.  Lain dari yang lain, tak ada kek harilahir tapi ada tazkirah, tak ada lagu "happy birthday to you" tapi ada muhasabah diri (utk k.ehsan).  Inilah pertama kali bersama-sama dalam majlis hari lahir yang lain dari yang lain (hmm...tak pernah pun attend any birthday celebration yang penuh candle etc.  rugi?? naaaaa...... alhamdulillah coz I don't have to attend :-) Pernah terbaca kenapa al kafirun meniup lilin semasa hari lahir, sebab pertama kali mereka buat dulu tu adalah sebagai lambang untuk memadamkan api islam yang mula merebak! Jadi bila ditiup mereka mengumpamakan mereka telah memadamkan api islam.  So, to those yang selalu tiup2 lilin tu...be carefull!)



Mana dah melalut ya... oh ya..majlis hari lahir k.Ehsan.  Berada bersama-sama kakak yang kebanyakannya lebih berumur dari diri ini.  Terus menginsafkan diri yang penuh kekurangan ini.  Kakak-kakak ini masih terus aktif dalam menjalankan dakwah, terus bersama-sama menganjurkan program dari untuk yang dewasa hinggalah ke anak-anak!  Mereka tetap di jalan dakwah yang terus menyemarak di jiwa mereka.  Ramai diluar sana yang dulunya aktif tapi kini menyepi seribu bahasa.  Tapi insan-insan yang ku kenali ini tetap terus dalam perjuangan.  Hanya doa yang dapat kupohonan agar langkah mereka akan terus tersusun di arena dakwah ini hingga akhir hayat mereka, dan semoga diri ini akan dapat mengikut jejak mereka hingga akhir hayatku, ameen.



Pagi tadi semasa membersihkan kawasan belakang rumah kami (luar kawasan kami actually, tanah yang ada sikit kat blakang sebab lepas dari tanah tu ada tembok kubur), my hubby bagitau yang mengikut ramalan yang terbaru dengan pemanasan global skarang ini, by 2025 akan berlaku kiamat!  Jika pemasanan global ini masih terus berlalu seperti yang di"tilik" maka by 2025 tak akan ada lagi hidupan yang boleh hidup di dunia ini! Hutan hujan tropika akan menjadi gurun.  Sekarang pun teriknya panas terlalu membahang rasanya.  Pukul 9 pun dah teriknya panas.  Are we ready? Ready for what?  Hmmm..."setiap saat sepatutnya kau bersedia untuk melakukan penghijrahan, penghijrahan kadang kala datang tanpa ketukan terlebih dahulu, penghijrahan dari alam dunia ke alam kubur"  Am I ready?  Takut.... amat takut ... kerana diri ini masih terlalu sikit amalannya! Malangnya nanti jika disana ditimbang-timbang sekelumit saja amalan yang ada... oh..malang...amat malang... Ya allah, semoga kau memberkati dan menerima akan amalan yang ku lakukan setiap hari sebagai amal ibadahku.  Jika telah tiba masa untukku mengadapmu ya Rabbi, semoga pergiku di dalam iman, amal dan taqwa.  Janganlah kau biarkan pengakiran hidupku dalam keadaan sia-sia.  Doaku jua buat semua keluarga dan sahabatku, semoga kami semua akan mengadapku dalam iman, amal dan taqwa" Amin Ya Rabbalalamin.



Semoga K.Ehsan akan terus istiqamah di atas jalan dakwah ini. Itulah doaku kelmarin dan hari ini dan selamanya.  Doa buat semua...





Powered by ScribeFire.

No comments: