Mar 21, 2007

Jangan Bersedih, Tanyalah Dirimu Sendiri Tentang Hari ini, Kelmarin dan Esok

Tutuplah pintu besi masa lalu dan masa hadapan, dan hiduplah dalam detik-detik hari ini.



1) Apakah saya akan menundakan kehidupan hari ini kerana takut akan hari esok atau kerana harapan kebun yang indah di esok hari?



2) Apakah saya harus menjadikan hari ini menjadi sedemikian getir dengan membayangkan hal-hal yang telah terjadi di masa lalu, yang telah lapuk bersama dengan berlalunya waktu dan zaman?



3) Apakah saat bangun dipagi hari, saya telah bertekad untuk menggunakan sebaik-baiknya hari ini dan mengambil faedah yang sebesar-besarnya dari waktu yang hanya berjumlah 24 jam ke depan?



4) Apakah saya mampu mengambil faedah dari rangkaian detik demi detik dalam kehidupan hari ini?



5) Bila saya akan mulai melakukan itu semua? Minggu depan? Esok? Atau, hari ini?





petikan dari La Tahzan (Janganlah bersedih : Dr 'Aidh Abdullah Al Qarni



Bagaimanakah yang dikatakan hiduplah dalam detik-detik hari ini? Any tips? - saz






powered by performancing firefox

2 comments:

Anonymous said...

salam...

Kak Sue pekabo..???saye link-kan akak nyer blog pade saye...:P
saya tak bace lagi buku "La Tahzan"..bagus gak akak wat preview..hehehhe

saz said...

Waalaikum salam wrh wbt

Alhamdulillah sihat, boleh je.. jannahnya pun ada akak addkan, tapi sorrylah tak tanya dulu :-)..
masalah skarang nak terus 'idupkan' blog... tercabar dan mencabar.
take care. haven't start my "phd journey yet", make dua for me.

K.Su