Mar 13, 2009

"Wireless communication"

Dalam kehidupan kita terutamanya sekarang ni, communication devices and networks are very important.  Without communication networks, our hp will be useless.  A lot of things will be useless.Yeah right!! the handphone is design  because we have ways to make use of it.  Bayangkan dunia sekarang tanpa communication system.  Sekarang ni semuanya wireless.  Disebabkan kecanggihan communication inilah dunia yang jauh ni terasa dekat saja.  Jika dulu kalau keluar negara contohnya US, kalau tak phone(yang mahal seminit tu), tulis surat lah (yang berminggu baru dapat!!).  Tapi sekarang, dok kat airport boleh bagitau, kat dalam kapal terbang boleh bagitau, tengah turun kapalterbang di destinasi pun boleh bagitau.  Kiranya setiap saat yang berlaku dalam hidup kita boleh diupdatekan dan diketahui oleh semua orang dalam beberapa saat saja! Begitulah pentingnya communication network dalam hidup kita. 

Selari dengan tu, kita masih ada communication problem or barrier dengan suami atau isteri!!?? Kenapa ya??  Suratkhabar bagi ulasan yang kes perceraian bukan berkurangan tapi meningkat setiap tahun!! Dan pakar motivasi pun akan kata "yang penting kena communicate with each other!"  Dengan segala kecanggihan yang ada kita masih tidak dapat berkomunikasi dengan baik dengan orang yang paling hampir dan paling penting dalam hidup kita!!  Mak ayah kita dulu tak perlu pun kursus "keluarga bahagia", bapa2 kita tak pandai pun nak menyatakan perasaannya walaupun dia teramat sayang pada mak kita, tapi mereka kekal juga sebagai suami isteri. Tapi sekarang dengan segala system communication yang ada kita masih ada masalah komunikasi!!

hmmm..... pelik!Mungkin kita mengharapkan "wireless communication" yang tiba2 saja ada dan network kita on.  ie, mengharapkan another half faham tanpa perlu kita keluarkan, wirelesslah katakan "one or more wireless network is detected"..cam tu kot!! ;-)

Begitulah complexnya manusiakan!

No comments: