Mar 15, 2009

Ibu yang berpenyakit!

Apabila ada anak-anak yang didera terutama jika yang mendera adalah ibu mereka sendiri.  Pasti tersiat-siat rasa hati yang hampir tidak percaya seorang perempuan bergelar ibu sanggup mendera anaknya sendiri!! Terasa terlalu sukar untuk dipercayai!  Jika dulu-dulu, jika bab dera dan siksa ni pasti dikaitkan dengan ibu tiri, itulah juga yang akan ditakut-takutkan oleh ibu kita "Haa..buatlah ibu macam tu, nanti ibu mati, dapat ibu tiri baru tau!!" Itu dulu-dulu, itulah gambaran seorang ibu tiri! Tapi sekarang yang mendera, ibu kandung.  Macam tak masuk akal!

Tapi dari segi logiknya seorang ibu tak mungkin tanpa apa-apa sebab akan mendera anak-anaknya.  Jika ada yang mendera pasti ada sebab musababnya.  Tapi biasanya yang akan dihukum hanyalah si ibu sedangkan penyebab ibu melakukan begitu tidak diambil peduli.

Ibu yang sanggup untuk mendera anaknya adalah ibu yang berpenyakit, mungkin penyakit, keturunan, mungkin penyakit jiwa, mungkin penyakit yang baru diperolehi apabila bergelar isteri. Jika tidak berpenyakit tak mungkin seorang ibu akan sanggup untuk mendera anaknya.  Lelaki yang bergelar suami banyak juga yang menjadi punca kenapa ibu dijangkiti penyakit!  Suami yang tidak bertanggungjawab, suami yang dayus, suami yang tidak berakhlak, suami2 beginilah yang selalunya menyebabkan para ibu sakit jiwa.  Suami yang hanya tahu berkahwin dan mempunyai anak tapi tidak tahu tanggungjawab yang menjadi hak isteri. Jiwa ibu yang lemah akan lebih memudahkan penyakit ini menyerang.  Bagaimana jiwa dapat dikuatkan?  Kembali kepada Allah dan mengadaulah kepada Allah.  Hanya dia yang mampu memberi kekuatan kepada para ibu.  

Ingatlah wahai para bapa, jika disebabkan kau isterimu menderita hingga membawa kepada penderaan kepada anak-anakmu, jika tidak dapat balasanmu di dunia ini, di akhirat nanti pasti, PASTI, tidak akan terlepas!  Bersabarla wahai para ibu yang menderita, kuatkan keimananmu dan pergantunganmu kepada Allah, hanya DIAlah yang mampu membahagiakanmu, jika tidak di dunia, yakinilah di akhirat nanti pasti bahagia tiba.

No comments: