Mar 13, 2009

Stress

Sekarang masa berlalu begitu pantas dan tangkas sekali.  Hari ni dah Jumaat!! Terasa macam baru je melalui Jumaat minggu lepas!!  Cepat betul sedangkan macam-macam yang nak di buat setiap hari. Hari-hari kadang-kadang terasa berlalu begitu saja walaupun rasa dah buat macam-macam tapi sebenarnya tak banyak yang tercapai kerana tidak banyak yang dibuat!

2 hari ni anak kecilku ditimpa demam, selsema, batuk dan diarhea.  Semalam dia betul-betul meragam macam sakit tekak pula.  Bila bagi susu, minum sikit, dia mengangis. Mengantuk sangat dah tapi bila letak ditempat tidur, dia menangis.  Bila didukung tidurlah dia.  Last-last aku decide bawa dia turun ke ruang tamu dan tidurkan dia dalam crib cum buaian dia.  Dengan maknyalah tidur di runag tamu!  Tidur jaga, tidur jaga, naik pening aku di buatnya bila bangun pagi.  Tapi sejak ada anak kecil kali ni aku telah berjanji untuk tidak merasa stress dengan dugaan beranak kecil.  Ku cuba dan terus mencuba. Penatkan bila stress ni. Tenaga kita di drain out bile stress ni.

Bila stress badan kita akan merembeskan adrenalin. Adrenalin ni elok jika dalam kuantiti yang sedikit kerena dengan adrenalin nilah kita mampu untuk melawan jika di dalam bahaya.  Tetapi rembesan adrenalin yang berlebihan akan melemahkan badan kita.  Selagi mana tubuh kita berada didalam stree selama itulah adrenalin akan dikeluarkan. Semakin banyak ianya dirembeskan lebih lemah lah badan kita. Sebab itu kalau kita dalam stress kita akan lemah.  Jadi untuk tidak melemahkan badan, kita kena keluar dari stress.  Walaupun aku ada 1001 benda yang boleh buat aku stress tapi aku kena belajar untuk berkata "tidak" pada stress!!

Lakukan sesuatu hanya kerana Allah semata-mata.  Satu cara untuk berkata "tidak" kepada stress.

No comments: